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Yutnori - 윷놀이

Yut Nori (Yunnori) (sometimes romanized as nyout or yoot) is a traditional board game played in Korea, especially during Korean New Year. The game is also called cheok-sa or sa-hee. The combining-form-nori means 'game'.

윷놀이는 남녀노소 누구나 그리고 어디서나 간편히 할 수 있는 우리나라 민속놀이로서, 특히 설날에 많이 하는데 정월 초하루부터 대보름까지 하는 것이 관례로 되어 있다.

대개 윷은 본디 세초(歲初)에 농인(農人)들이 편을 갈라서 일변(一邊)은 산농(山農) 일변은 수향(水鄕)이 되어서 그 승부로써 당년의 농사가 고지에 길(吉)할까, 저지에 길할까를 점단(占斷)하던 것으로서 곧 농가에 행하는 여러 가지 점년법(占年法) 중의 하나 이더니 근래에는 고의(古意)를 떠나 심상한 오락이 되어 버리고 점복(占卜)적 의미가 부인의 윷괘(卦)와 함경도 지방의 <달윷>에 남아 있음을 본다.
이러한 것으로 보아 윷놀이는 처음 농사점을 치던 것으로 오랜 세월이 지나는 동안에 그 원뜻이 차츰 없어지고 오늘날에 와선느 단순한 놀이가 된 것이 아닌가 한다.

1) 윷의 모양은 지방에 따라 특색이 있으나 크게 <장작윷>과 <밤윷>으로 구분해 볼 수 있다.

① 장작윷
보통 박달나무, 통싸리 나무, 밤나무 등으로 만든다. 길이 15~20cm, 직경 3~5cm정도의 둥근 나무 2개를 길이로 반쪽을 내어 네 가락을 만든다. 이것을 칼 등으로 잘 다듬고 기름 또는 색깔을 칠하여 모양을 낸다.

주로 남자들이 노는 밤나무 윷은 크고 무겁게 만들고 여자들이 노는 박달나무 윷은 곱게 단장하여 예쁘게 만든다. 장작윷은 서울을 비롯한 중부 지방에 널리 분포되어 있다.

② 밤윷
밤윷은 작은 밤알 크기의 나무 조각짝을 넷을 갖추어 이것들을 조그만 밥 공기등의 그릇에 담고 내젓다가 바닥에 내던져 노는 것으로 남부 지방에서 많이 하고 있다. 이 밖에 북부 지방에서 많이 놀고 있는 콩윷, 팥윷 등이 있는데, 이는 큰 콩알이나 팥알을 반으로 쪼개 윷을 삼는 것이다.


2) 윷판
① 윷판(말판, 넉동판)은 대개 종이에 그려 사용하나 마당에서 놀 때는 흙바닥에 그리기도 한다. 윷판의 모양과 각 말밭의 이름은 그림과 같으며 말밭의 수는 모두 29곳이다.

malpan

② 윷판의 유래

윷판을 보면 원과 가운데 십자를 둘러싸고 있는 각각의 동그라미가 29개 임을 알 수 있다. 이러한 윷판에 대해 여러 설이 있지만 일부에서는 상대(上代)오가(五加)의 출진도(出陣圖)라 하기도 하고, 부여(夫餘)의 관직제(官職制) 모의(模擬)한 사출도(四出道)에서 나왔다고도 하였다. 그러나 윷판의 동그라미가 왜 29개인가 하는 것에 대해 조선 선조 때 문인 김문표의 윷판설(柶圖設)을 보면 가장 세세하게 설명이 되어 있다.
윷판의 바깥이 둥근 것은 하늘을 본뜬 것이요, 안이 모진 것은 땅을 본뜬 것이니, 즉 하늘이 땅바닥까지 둘러싼 것이다. 별의 가운데에 있는 것은 추성(樞星)이요, 옆에 벌려 있는 것은 28수(宿)를 본뜬 것이다. 북신(北辰)이 그 자리에 있으며 뭇별이 둘러싼 것을 말한다. 해가 가는 것이 북에서 시작하여 동으로 들어가 중앙을 거쳐 다시 북으로 나오는 것은 동지의 해가 짧은 것이요, 북에서 시작하여 동으로 들어가 다시 서쪽까지 갔다가 다시 북으로 나오는 것은 해가 고른(平均) 것이요, 북에서 시작하여 동으로 지나 남으로 들어갔다가 곧바로 북으로 나오는 것은 추분의 밤이 고른 것이다. 북에서 시작하여 동을 지나고 남을 지나고 서를 지나 또다시 북으로 나오는 것은 하지의 해가 긴 것이니, 즉 하나의 물건(윷판)이로되 지극한 이치가 들어 있는 것이다.

③ 말
말은 각기 한 편에서 네개를 가지고 노는데 편을 구별할 수 있게 모양과 색채 등을 달리한다.

3) 놀이 방법
윷놀이란 윷가락을 던지고 말을 사용하여 승부를 다투는 놀이이다. 먼저 29개의 동그라미를 그린 윷판(馬田)을 펴놓고 놀이를 하는데. 2~3명이 보통이지만 인원이 많을 때는 두 패, 또는 세 패로 편을 나누어서 한다. 이때 서로 윷가락을 던져서 끗수가 많고 적음에 따라 차례를 정한다.
윷말의 가는 말(行馬)을 보면 도는 한 발, 개는 두 발, 걸은 세 발, 윷은 네 발, 모는 다섯 발을 간다. 이와같이 다섯이 각각 걸음이 다르다. 말은 네개가 모두 입구인 도에서 출발하여 참먹이(出口)를 먼저 빠져나가는 편이 이긴다.
윷말 한 마리가 나는 것을 <한 동>났다 하고, 두마리면 <두 동>, 세 마리면 <석 동>, 네 마리면 <넉 동>이라고 하며, 이때 먼저 넉 동이 나면 이긴다. 그리고 모나 윷이 나오면 한 번 더 할 수가 있으며, 계속 나오면 계속 할 수가 있다.

윷말은 윷가락을 던져서 그 수가 나타나는 데 따라 앞으로 나아간다. 가는말이 마지막 자리인 참먹이로 나오는데 다음과 같은 몇가지 길이 있다.
① 가는 말이 모에 오면 <모도> • <모개> • <방(中央)>으로 나올 수 있어, 이 길이 가장 가까운 길이다.
② 이에 ① 다음에 던진 말이 도 • 개 • 걸이 아니고 윷이나 모가 나오면 <속윷>이나 <속모>로 가야 하므로 이때는 부득이 <찌모>를 거쳐서 참먹이로 가야한다.
③ 또 가는 말이 걸이나 윷에 있는데, 던진 윷가락이 개나 도가 나오면 모로 가서 앞밭으로 접어들어 바른 길로 나갈 수가 있지만, 그렇지 못하여 걸이나 윷이 나오면 가는말은 뒷밭까지 치올라가서 <뒷도> • <뒷개>로 가야 한다. 이렇게 하여 올라간 말이 <뒷모>에 오게 되면 그 말은 그안으로 <뒷모도> • <뒷모개>로 내려와서 윷가락의 그 나오는 끗수에 따라 참먹이로 나가게 된다.
④ 그런데 <뒷걸>이나 <뒷윷>에 있던 말이 던진 윷가락의 끗수가 걸이나 윷이나 모가 나오면 이때는 부득이 <찌도>와 <찌개>의 가장 먼길로 돌아가야 한다.
또한 놀이 도중, 남의 말이 있는 밭에 자기의 말이 나중에 가서 엎치면 그 말은 잡히고 만다. 반대로 윷가락을 던져서 처음 말이 모 자리에 있는데 다음 차례에 또 모가 나오면 처음 말을 업고 달린다. 두 말이 함께 뛰게 되면 유리하나, 뒤따르는 상대방 말에 이것을 잡히면 그때는 크게 어렵게 된다.
이렇게 윷가락을 잘 던져서 모나 윷이 잘 나오게 하여 연달아 던지는 것도 승부에 영향이 있지만, 말을 잘 쓰고 못 쓰는 데에도 승패에 많은 영향을 미치게 된다.

4) 도 • 개 • 걸 • 윷 • 모의 말뜻
윷가락 호칭은 일반적으로 하나를 도, 둘을 개, 셋을 걸, 넷을 윷, 다섯을 모라 부르는데 이는 끗수를 나타내는 말이다.
도 • 개 • 걸 • 윷 • 모는 본래가 가축의 이름을 딴 것으로 본다. 즉, 도는 돼지(豚)를, 개는 개(犬)를 , 걸은 양(羊)을, 윷은 소(牛)를, 그리고 모는 말(馬)을 가리킨 말이다.

Yutpoints

① 도는 원말이 <돝>으로서 어간語幹 일부의 탈락형이다. 지금은 일반적으로 돼지라고 하지만 아직도 종돈種豚을 <씨돝>이라고 부르고, 도 일부 노인들 사이에서는 돼지고기를 <돝고기>라 부른다.
속담에도 <산돼지 잡으려다 집안돼지 놓친다>는 말에 <멧돝 잡으려다 집안돝 놓칠라>는 말을 흔히 사용함을 보아 도가 돼지임이 분명하다.
② 개는 지금도 개犬이다.
③ 걸은 일부에서 코끼리 또는 신마神馬라는 말이 있으나 양羊이라는 설이 지배적이다. 양羊을 지금은 양이라고 하지만 옛날에는 걸이라고 하였다. 자전字典에 수놈의 양을 결 이라 하는데, <결>자를 <숫양 결>이라 함을 보아 분명하다.
또 큰 양을 갈 이라 하는데 <갈>자를 <불친양 갈> 또는 <불바른양 갈>이라 한다. 그러므로 이 걸은 한자인 결 • 자의 취음인 것이 분명하다.
④ 윷은 소牛이니 방언에 슈 • 슟 •슝 • 즃 • 중 • 쇼 • 소라고 함을 보아 알 수 있거니와 윷은 슟으로, 이 슟은 또 윷으로 변하였는데, 철자법 때문에 윷으로 되었음을 알 수 있다.
⑤ 모는 말馬이다.
방언에 몰 • 모 • 메라 함을 보아도 알 수 있다. 모는 몰의 어간 일부 탈락형이다. 훈몽자회에 <말을 ㅁ•ㄹ 마>라 하였고 <용비어천가> 제 109장에는 <물리 병이 기퍼(我馬孔病) 하였음을 본다. 이 • (속칭 아래아) 음은 후대로 내려오며 <오> <아> 음으로 변하였으나, 경상도 지방에서는 지금도 <오>로 사용됨을 본다.

이들 가축은 고대인에게 있어서는 큰 재산이었고 또 일상생활에 있어서 가장 친밀한 짐승이었다. 그러므로 그 가축의 이름과 함께 몸의 크기와 걸음의 속도도 윷놀이에 이용하였던 것으로 보인다.
즉 몸 크기의 차이를 보면 개보다는 양이, 양보다는 소가, 소보다는 말이 더 크며, 또 걸음의 속도가 말이 한 발자국을 뛰는 거리는 돼지의 다섯 발자국 뛰는 정도의 거리가 되므로 이렇게 대비하여 끗수를 정한 것으로 보인다.

※ 지도요령
① 우애과 화목을 도모하는 여가선용 활동으로 윷놀이를 응용한다.
② 윷가락의 형태 및 색채 등을 학생들의 미적 감각에 맞도록 연구하게 하여 학생들 스스로 윷가락과 윷판을 만들도록 한다.
③놀이 방법 역시 재래의 방법에 국한하지 말고, 여러 가지 재미있는 놀이 방법을 학생들 스스로 창안하도록 지도한다.

Although the origins of this popular family game are unclear, some research suggests that yut was played as early as the Three Kingdoms (57 BCE - 668 CE), citing the Taiping Yulan, which states that people ofBaekje played a board-game similar to Chupu, which is believed to be similar to Pachisi, a board-game originated in India.

There is a folk explanation for the game, describing a bet by some villagers to raise five different kind of livestock: pigs, dogs, sheep, cows and horses. Each of the villagers would raise only one type.

The board and the game are known to have been used in fortune-telling, particularly in mountain-areas and small farming-villages, but this is no longer practiced.

Equipment

malpan

The board (mal-pan, 말판) is normally made of stitched cloth. The modern board is a rectangular shape, but historically there was also a round variation. There are four straight courses and two diagonal ones. Each of the straight courses comes with five stations, the diagonal ones have five stations, too, but one is shared. This brings the number of stations to twenty-nine in total. The board is also known to sometimes be drawn onto the floor.

Instead of dice, yut-sticks are used. (These are similar to those used in the Egyptian board-game Senet.) There are two kinds of yut-stick: jang-jak yut(장작 윷) and bam yut (밤 윷). Jang-jak yut are made of firewood. There are four sticks of about 15 cm in length and from 2 cm to 3 cm. in diameter. These sticks are split into halves. Chestnut-wood is most commonly used, but birch-wood is also common. These woods are chosen for their weight and the fresh sound they make when playing. Bam yut, on the other hand, are wooden sticks of about 3 cm in length. They have a diameter of about 1 cm, and also are split into halves. The bam yut are played in a small bowl, shaken in the palm, and then released.

There are small tokens (marks) used for the game, called mal (말, literally a "horse"). There are four tokens for each team, although there are no common rules what a token can be made of. The only rule is that the mals of the opponent teams must be clearly distinguishable. Apart from black and white plastic tokens generally found today, common mals are coins, buttons, small pebbles, or even chess beads (both from Western chess and Korean chess). When choosing the mal, some Koreans consider its speed, because the faster a horse runs, the better it is thought to run.

Yut sticks

The sticks are cast to determine how far a token can advance. The score is determined by counting the sticks that are over, and those that are up. Each combination has a name. One stick over (flat side up) and three sticks up (round side up) is called do. Two sticks up and two sticks over is called gae (dog). One stick up and three sticks over is called geol. All sticks over is called yut, whereas all sticks up is called mo. Ado is worth one space advancement, a gae is worth two space advancement, a geol is worth 3 space advancement, yut is worth 4 space advancement, andmo is worth 5 space advancement.

How to play

The game is played between two partners or two teams who play in turns, sometimes it is played with more teams. There is no limit in the number of participants in a game, which means that the game can be played by a considerable group. When played with large groups it is not uncommon for some group members never to cast the sticks: they still participate discussing the strategy.

The start of the game is determined by each team casting the yut-sticks. The team with the highest score starts first.

Each team then casts the sticks in turn, then moves a mal according to the score achieved. One turn usually consists of only one cast. However, a player achieving a yut or mo earns an extra cast for the turn; if he/she casts a yut or mo at the second cast, he/she earns an extra cast again, so there is no limit to the number of times a player can cast again before the end of a turn, provided he or she keeps casting yuts or mos. The respective scores can be played separately if wished, each given to another mal (or group of mals, see below), but a score earned from one cast cannot be split into two moves—for example, a geol (advance three steps) cannot be split into a do (one step) and a gae(two steps).

As long as there are mals outside the board, a team can either put a new mal onto the board according to the scores it got, or move a mal already on the board. The mals travel around the board and can move forward only. However, when landing on one of the big stations (in the corner and the centre), the team can choose to take the shorter way should they wish to. There are four possible courses, the default course being longest one with no abbreviation (No. 4).

If a mal lands on a station occupied by the opponent's team, the opponent's mal is removed from the course and returned to the starting position, and the current player is allowed to cast again.

If a mal lands on a station occupied by the own team, these mals can form a group and travel together from that point on. However, this bears a risk: If an opponent lands their mal on a station occupied by a group of mals of the opponent, all mals in the group are removed from the course.

For example, if one casts two yuts and one do at his/her first turn in the game, possible moves would include (see The Stations below for the station names):

  • Put a mal on the board at the yut station (uses the first yut score); advance to mo (uses the doscore), then to sok-yut (uses the second yut).
  • Put a mal on the board at the yut station (uses first yut score); put another mal on the board at the same yut station (uses the second yut score), causing the two mals to move together from then on; advance them to mo (uses the do).
  • Put a mal on the board at the yut station (uses the first yut); advance to duet-geol (uses the second yut), then to duet-yut (uses the do).

The game is won by the team who brings all their mals home first, that is complete the course with all their mals. A course is completed if a mal passes the station where the game is started (cham-meoki). Landing on cham-meoki is no finish, but any score going "beyond" this station completes a home run. Yut is often played for three or more wins.

Special rules

The game is sometimes enhanced by labeling one, two, or three of the yut stick on their flat side. The Seoul rule can be played if one of the sticks is labelled Seoul (서울). If this stick is the only one facing down (do so that the letters Seoul can be read), a mal can be placed directly into the centre (bang), which in this case is called Seoul. Are all the mals already on the course, this counts as a do. The Busan rule is similar. One of the yut sticks is labelled Busan (부산). Rather than to the centre, the mal travels directly to the far corner (mo). Again, this only applies if this is the only stick facing down, and not all mals are on the course already.

There is also the back rule, where one of the sticks is labelled back (후퇴). If this is the only stick facing down, one of the mals has to go back one step. Depending on the rules used, if none of the mals are on the course, then this is counted as either a do or a skipped turn. Alternatively, if the dorule is not being used, the other most common rule is for a mal to be placed onto the arrow next to the start. The mal remains there until another back is cast. In this case, however, the mal completes the course at once. Furthermore, if a mal is placed on the do spot, and then gets a back, then they will be on the cham-meoki spot and then will exit the malpan when a do, gae or geul, yut or mo is thrown. Another back will put them on the nal-yut spot.

Social meaning

The game is a popular board game throughout Korea, and it is considered a game of deep tradition. The game is often treated as a social spectacle with onlookers and team members shouting loudly, encouraging each other, or wishing for a certain score. This game is played in almost every Korean New Year's Celebration (설날). It is commonly played almost at almost any region of the world with a significant Korean population. The rare scores of yut and mo in particular cause excitement, particularly if cast more than one at a time.

The mid-Joseon writer Gim Munpyo described the symbolism of a Yut board as symbolising the circle of the cosmos, with the North Star in the centre, surrounded by 28 constellations.

The Stations

Each station of the game board has its own name, although they are obscure to most Koreans. It is thought that the outer stations symbolize heaven, and the inner square, the earth. The whole board can be also interpreted as a reflection of universal symmetry and celestial procession, reflecting elements of Korean Taoism.

 


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