The History of Korea

The Later Three Kingdoms

  1. Korean

견훤과 궁예, 새 주역으로 떠오르다

9세기 후반에 이르러 신라 왕실이 직접 지배하는 지역은 겨우 신라의 동남부 일대에 지나지 않았다. 지방의 여러 지역에서 세력을 키운 많은 호족 세력들이 각기 독립적으로 지배를 하고 있었다. 후에는 이들 호족 세력들도 점차 몇 개의 강력한 정치 세력으로 통합되었다.

신라 군인으로서 서남해를 지키던 견훤은, 옛 백제 지역을 중심으로 신라 왕실에 대항한 세력으로서 성공하였다. 그는 900년에는 전라•충청 일대의 호족을 통합하여 ‘후백제’를 건국하였다.

몰락한 농민들과 생활하던 궁예는, 스스로 미륵불임을 자처하며 고통받는 민중들에게 새 세계를 열어 주겠다고 약속하였다. 그는 폭발적인 농민들의 지지를 바탕으로 한반도 중앙부의 호족들을 통합하여 ‘후고구려’를 세웠다.(901).

통일 신라는 통일을 완수한 지 220여 년 만에, 백제와 고구려의 계승자를 자처하는 세력과 함께 후삼국으로 다시 분열되었다. 통일된 신라가 신분 계층과 지역의 차이를 완전히 해소하지 못한 것이 분열을 가져온 것이다.

장보고와 청해진

“나 일본 승려 엔닌, 청해진 대사 장보고 장군님께 감사의 인사를 올립니다. 대사의 돌보심이 아니었다면 어찌 그 험난한 바다를 건널 수 있었겠으며, 당나라에서의 수행이 가능했오리까!”

일본의 승려로서 당에 유학하였다가 귀국하여 일본 불교 발전에 크게 기여하였던 엔닌의 일기의 일부다. 장보고는 서남해 지역 출신으로, 당에서 군인으로 성공한 다음, 서해를 무대로 한 국제 교역을 통해 신라의 발전에 큰 공을 세운 사람이다. 청해진은 그가 귀국한 뒤 지금의 전라남도 완도에 만든 해상 군사 기지였다.

 

당에서 무역에 종사하던 장보고는, 수많은 신라인들이 해적에 의해 끌려와 노예로 팔리는 것을 목격하고 귀국을 결심했다. 그리고 남해의 완도에 군사 기지인 청해진을 만들어 해적을 모두 제압하고, 신라를 중심으로 당과 일본을 연결하는 국제 무역을 주도하였다. 이 과정에서 신라인들의 해상 진출도 활발하였다.

당의 동쪽 연안에는 신라인들의 집단 거주지(신라방)가 많이 만들어졌다. 일본의 항구에는 신라의 무역선이 드나들었으며, 신라의 항구에 아라비아 상인들이 드나들기도 하였다. 장보고는 장군으로서, 경제인으로서, 국제 교역인으로서 당시 신라 사회를 국제화시키는 데 앞장선 인물이었다.

장보고는 일본이나 중국에서도 명장으로서, 국제 교역인으로서 숭배하고 있는 인물이다. 중국 산둥 반도에 있는 적선법화원이란 절에서 장보고를 모시고 있으며, 일본에서도 신사를 짓고 신라 명신으로 받들고 있다.

  1. English

Gyeon Hweon and Gungye Emerge as New Central Figures

By the latter half of the 9th century, the royals of Silla controlled only the southeastern part of the nation under its dominion. In the countryside, local gentry families, who had cultivated strength in various parts of the region, respectively ruled the areas. Later, these local clans became united to form several powerful political powers. Gyeon Hweon, who was a solider of Silla defending the southwestern coastal region, succeded to organize a rebellion against the Silla monarchy in the area centering on the former Baekje. In 900 A.D., he united the local gentry families of Jeolla and Chungcheong regions and founded the state of Later Baekje.

Gugye, menwhile, who had been living with the peasants, claimed himself to be the Maitreya Buddha and promised to open a new world for the populace in suffering. Based on the explosive support from the peasants, he united the gentry families in the central area and founded Later Goguryeo (901 A.D.). For 220 years after the Unified Shlla achieved unification, the peninsula was once again divided into the Later Three Kingdoms along with those powers who proclaimed to be the successors to Baekje and Goguryeo. The split was caused by the fact that Unified Silla failed to resolve the issue of class society and regional disparities.

Admiral Jang Bo-go and the Militry Base of Cheonghaejin

“I Buddhist monk Yenin of Japan, express my sincere gratitude to Admiral Jan Bo-go of Cheonghaejin. Without you liking after our safety, I would not have been able to cross the rough seas and undergo training in Tang China!”

This is past of the diary of Yenin, a Buddhist monk from Japan, who studied in Tang China and made great contributions to the development of Buddhism in Japan. Jang Bo-go, meanwhile, who hailed from the southwestern part of Silla made a great name of himself as a soldier in Tang China and contributed greatly to the development of Shlla through intermational trade with the West Sea as the stage. Cheonghaejin was the maritime military base that Admiral Jang built in what is presently Wando, South Jeolla province.

Jang Bo-go, who engaged in trade with Tang, China, was appalled to see so many people of Silla dragged by the pirates and sold off as slaves. He thus returned to his homeland, established a military base Cheonghaejin on Wando Island, cleared the sea of pirates and established international sea routes linking Silla with Tang China and Japan. During this process, the people of Silla made active advances in maritime trade.

In the eastern coast of Tang China, a collective residential area of the people of Silla, known as Sillabang, was established. Trade vessels of Silla frequented the harbors of Japan while Arabian merchants came in and out of the ports of Silla. Jang Bo-go was at the forefront in introducing Silla to the international community by functioning as an admiral, businessman and international merchant.

Jang Bo-go earned great respect as a strong admiral and shrewd international merchant in Japan and China as well. In China, Jang Bo-go is worshipped at a temple called Jeoksan Buddhist Temple situated in San Tung province while in Japan, he is worhsipped as a celebrated deity in a shrine.