The History of Korea

The Rule of Military

 

  1. Korean

귀족 이자겸이 왕이 되려다 제거 당하다.

고려의 대표적인 문벌 귀족인 경원 이씨 가문은 왕실과 혼인 관계를 맺으면서 80여 년 간 권력을 독차지 하였다. 특히, 이자겸은 세 딸을 예종과 인종의 왕비로 만들면서 최고의 권력을 누렸다. 이에 불만을 품은 반대 세력들이 왕을 중심으로 뭉쳐 이자겸을 제거하려고 하였다. 그러나 도리어 이자겸이 난을 일으켜 궁궐에 불을 지르고 반대파들을 제거하였다. 이자겸은 왕을 자신의 집에 가두고 정치를 마음대로 하였다. 왕이 되려는 야심으로 왕을 독살하려고까지 하였다. 그 후 왕은 이자겸의 부하인 척준경을 달래어 이자겸을 제거하고, 얼마 후에 척준경도 처형하였다.

수도를 서경으로 옮겨야 나라가 산다.

고려는 이자겸의 난으로 많은 사람이 죽고 궁궐이 불타는 등 민심이 흉흉하고, 금나라의 압력에 시달리고 있었다. 이때 묘청과 정지상 등은 풍수지리설을 내세워 개경의 땅 기운이 쇠약해져 나라가 혼란하다고 설명하면서 수도를 서경으로 옮기자고 주장하였다. 이들은 서경으로 천도하면 국운이 새롭게 일어나고 금나라가 스스로 항복할 뿐 아니라, 주변의 많은 나라들도 고려의 신하가 될 것이라고 설득하였다. 또, 이들은 왕을 황제라 부르고, 우리나라의 독자적인 연호를 사용하자고 주장하였다. 인조옫 그 뜻을 따라 서경에 궁궐을 짓고 수도를 옮기려고 하였으나, 반대 세력의 반발로 서경 천도가 중단되고 말았다. 이에 묘청 등은 서경에 새로운 국가를 세우고 고려 정부와 맞섰으나, 개경 세력 김부식이 이끈 정부군에게 1년 만에 진압되고 말았다.

‘삼국사기’는 우리의 역사를 바로 세우기 위해 저술되었다.  

현재 남아 있는 한국의 역사책 중에서 가장 오래된 삼국사기는 왕의 명령에 다라 김부식이 편찬하였다. 김부식(1075~1151)이 활동하였던 시기는 이자겸의 난과 묘청의 서경 천도 운동 등으로 사회가 혼란에 빠지고, 여진족의 침략에 굴복하는 수모를 당했던 때였다. 이처럼 사회가 어지러워지자. 당시 인종과 최고 실력자였던 김부식은 국가의 명예와 통치 질서를 정비할 필요를 느꼈다. 그리하여 삼국사기를 편찬하였다. 당시 고려의 지식인들은 중국의 역사는 잘 알면서도 우리의 역사에는 무관심하였다. 이를 안타깝게 생각한 김부식은 유교적 역사관에 서서, 삼국 시대까지의 우리의 역사를 ‘삼국사기’란 이름으로 정리하게 되었다. 삼국사기에는 삼국의 정치, 전쟁, 외교 등에 관한 것을 기록하면서 충효와 정절 등 유교적 덕목을 강조하였다.

 

문신 세상이 끝나고 무신 세상이 되었다.

고려는 문신 관료가 지배하는 사회였다. 문신들은 각종 혜택을 누렸으나, 무신들은 차별을 받았다. 과거 제도에서도 무신을 뽑는 시험이 없었고, 전시과의 토지 분배에 있어서도 무신들은 적은 양을 받았으며, 전쟁에서의 총사령관도 문신이 독점하였다. 무신들은 문신들의 호위병 노릇을 해야 했으며, 때로는 문신들로부터 멸시를 당하기도 하였다. 임금이 문신들과 연회를 즐길 때도 무신들은 경비 업무를 맡으며, 굶주렸다. 특히, 각종 잡역에 시달린 낮은 계급의 군인들이 많은 고통을 겪었다.

무신들은 오랫동안 계속되어 온 차별 대우와 문신 위주의 정치에 대해 불만을 품었다. 이런 불만은 계속 문신 귀족들과 어울리며 향락 생활에 빠져 있던 의종 때 폭발하고 말았다. 
1170년 가을, 의종이 여느 때와 마찬가지로 문신들을 거느리고 보현원이라는 정원으로 행차하였다. 도중에 문신들이 구경거리를 위해 무신들에게 무술시합을 하게 하였는데, 이때 한 문신이 늙은 장군의 뺨을 때려 모욕을 준 사건이 발생하였다. 이를 지켜 본 무신들은 그동안의 멸시와 차별이 함께 분노로 폭발하였다. 정중부를 중심으로 무신들이 문신들을 살해하고 정권을 장악한 후에 새 왕을 세웠다. 이제 무신들의 세상이 된 것이다. 
그러나 무신 정권은 민생을 돌보지 않고 서로 치열한 권력 다툼을 벌였다. 정중부는 경대승에게 살해되었고, 경대승이 병으로 죽자 천민 출신인 이의민이 정권을 잡았다. 이어 최충헌이 이의민을 제거하고 강력한 독제 체제를 확립하여, 이후 4대 60연 년 간 최씨 무신 정권이 이어졌다.

  1. English

Yi Ja-gyeom, an Aristocrat, Is Deposed after Trying to Assume the Throne

The family of Gyeongwon Yi, the most representative hereditary aristocracy of Goryeo, monopolized power for over eighty years through repeatd intermarriages with the royal house. In particular, Yi Ja-gyeom enjoyed the pinnacle of power by giving three of his daughters as queens to Yejong and Injong. Those opposed to him, including the king himself, attempted to oust him. Yi Ja-gyeom, however, launched a military counteraction, set the royal palace on fire and eliminated the opposing factions. Yi confined the king in his house and took over his powers. Furthermore, to assume the throne for himself, Yi tried to poison the king on several occasions. Later, the king ousted Yi Ja-gyeom with the help of Cheok Jun-gyeong, one of Yi’s men. Cheok was also executed later.

The Nation Can Survive Only When Its Capital Is Moved to Seogyeong

The society of Goryeo, at this point, was filled with trepidation, as the Yi Ja-gyeom incident led to the deaths of many and the royal palace was a burnt ruin. Externally, it was facing pressure from the Jurchen Chin. At this juncture, the monk Myochong and Chung Ji-sang urged that the capital be moved to Seogyeong. Quoting the theories of geomancy, they argued that the virtue of the Gaeseong topography was depleted, and was the cause of chaos in the state. They asserted that moving the capital to Seogyeong would reinvigorate the dynasty, that the Chin would voluntarily abandon their aims for Goryeo and the many nations surrounding Goryeo would become their subjects. They also proposed that the king of Goryeo be declared an emperor and that the king should adopt the name of his own reign. In accordance with these theories, King Injong thought to move the capital and build a royal palace in Seogyeong, but this plan was suspended following mounting opposition. As a result, Myochong and his supporters built a new state in Seogyeong and confronted the Goryeo state, which within one year fell to the government forces led by Kim Bu-sik, a faction from Gaegyeong.

“Samguk Sagi”, the Historical Record of the Three Nations, Were Compiled to Provide Accurate Views on the Korean History

Samguk Sagi, which is a historical record of the Three Kingdoms, is the oldest history book of Korea in existence today. It was compiled by Kim Bu-shik under orders from the king. Kim Bu-shik (1075~1151) lived in an ara when society was in chaos from the Yi Ja-gyeom revolt, Myochong’s campaign to move the capital to Seogyeong, and Goryeo’s surrender to the Jurchen aggression. As the society became chaotic, King Injong and Kim Bu-shik, the highest ranking officials at the time, felt the need to restore the honor of the nation and restructure its ruling order. And thus came the compilation of the Samguk Sagi. The intellectuals of Goryeo at the time were ignorant of Korean history whereas they were knowledgeable on the history of China. Kim Bu-shik thus began to summarize the history of Korea throughout the Three Kingdoms period based on his historic views originating from Confucianism. While documenting the politics, wars and diplomacy of the Three Kingdoms, the book emphasized the Confucian virtues.

 

The Rule of Civil Officials Ends and That of Military Officials Is Launched

Goryeo was a society ruled by civil officials. Although the civial officials enjoyed all kinds of privileges, the military officers were discriminated against. Even in the civil service examination, there was no exam recruiting military officers. In the government grant of land, the military officials received petty allotments. The post of commander-in-chief during wartime was also held by a civil official. The military officials were required to serve as escorts for civil officials and were often looked down upon by them. While the king enjoyed banquets with the civil officials, the military officials were relegated to guard the king, often without, partaking in the food. In particular, lower ranking military officers, handling all kinds of miscellaneous duties, suffered greatly. 
Military officials became disgruntled for the indignities and discrimination they were forced to suffer in the political framework that favored the civil officials. Such discontent finally exploded during the reign of King Euijong, who continuously engaged in a life of pleasure, along with the aristocrats.

In the autumn of 1170, King Euijong made a royal progression to Bohyeonwon Temple in the company of civil officials. On their way, the civil officials made the military officials hold martial arts contests for their enjoyment. One civil official struck an old gernral in the face and humiliated him. The rage of the military officials, who were watching, burst, igniting a military revolt. The military officials led by Chung Jung-bu killed the civil officials, then seized power and enthroned a new king. This marked the advent of a new order dominated by military officials.

However, instead of looking after state affairs, the military regime engaged in fierce power struggles, Chung Jung-bu was assassinated by Gyeong Dae-seung. Whan Gyeong Dae-seung died of illness, Yi Eui-min, originally of slave status, seized power. Choi Chung-heon then killed Yi Eui-min, established a strong system of monopoly, and the military regime of the Choi family continued for the following 60 years, during four gernrations.