The History of Korea

The Growth of Sarim

The growth of Sarim and Their Seizure of Power

It was the Hungu faction who seized power during the initial period of Joseon after they performed meritoriously in political events. Although the kings came to confront them, they had no choice but to support royal authority and the foundation of the nation by cooperating with them at a time when the system of the nation was still insecure.

  1. Korean

사림의 성장과 집권

사림 학자들이 정치 무대에 등장하다

조선 초 정치 권력을 잡은 것은 정치적 사건에서 공을 세운 훈구세력들이었다. 국왕은 때로는 이들과 대립하기도 하였으나, 나라의 체제가 안정되지 않은 상태에서 이들과 협력하면서 왕권과 국가 기반을 다져 나갈 수밖에 없었다.

성종 대에 들어 나라의 기틀이 다져지자, 이들의 필요성은 그만큼 약해지게 되었다. 성종은 성리학의 이념에 투철한 새로운 학자들을 등용하여 정치를 새롭게 바꾸고 나라의 기반을 더욱 튼튼하게 하고자 하였다. 그리하여 지방에서 학문에 전념하고 있는 사림 학자들 중에서, 덕망있고 유능한 인재를 중앙 정치에 등용하기 시작하였다.

훈구 세력과 사림 세력이 충돌하다

사림은 중앙 정계에서 점차 세력을 넓혀 나갔다. 이들은 성리학의 이념에 입각하여 사회 개혁을 추진하였다. 그러나 이들의 개혁은 기성 정치 세력인 훈구파의 반발을 샀으며, 현실 사회에 맞지 않아 실현하기 어려운 경우도 있었다. 이 때문에 사림의 개혁은 일반 민중으로부터도 지지를 충분히 받지 못했다.

사림의 등장과 확대는 기존의 정치 세력인 훈구파와 갈등을 불러일으켰다. 이러한 갈등은 ‘사화’라고 불리는 정치적 비극으로 발전하였다. 연산군때부터 명종 때까지 네 차례나 커다란 사화가 일어났다.

confuscious지방의 유교 문화가 발달하다 – 서원과 향약

사림 학자들은 지역 사회에서 유교 정신을 퍼뜨리기 위해 힘썼다. 여러 지방에 서원이라는 교육 기관을 세웠다. 서원에서는 돌아가신 유교 성현들의 위패(돌아가신 분의 이름을 적은 패)를 모시고 제사를 지냈으며, 한편으로는 후진 양성을 위한 교육 활동도 하였다.

한편, 사림학자들은 지방에서 향약(지역 주민의 생활 규약)을 만들어 일반 주민에게 가르쳐 유교 정신에 입각하여 생활하도록 지도하였다. 향약은 어렵거나 힘든 사람을 돕고 서로 힘을 모으자는 등의 상부상조의 정신을 가르쳤다.

붕당이 나타나다

사림 세력이 과거 훈구 세력과 대립하여 개혁을 추진하던 과정에서 사림 세력의 사이에 의견 대립이 생겨 내부 분열이 일어났다. 그리하여 정치 집단인 붕당이 발생하게 되었다.

붕당은 처음에는 동인과 서인으로 나뉘어 발생하였으나, 동인은 다시 남인과 북인으로 갈라져 서인, 남인, 북인의 대립이 되었다. 그러다가 한참 뒤인 조선 후기 숙종 때에 서인이 노론과 소론으로 갈렸다(4색). 붕당은 처음에는 정치적 이해 관계에서 시작하였으나, 후에는 학자 계열•출신 지역 등 여러 가지 요인이 작용하였다.

주변국을 놀라게 한 성리학 수준

유학의 한 분류인 성리학은 고려 말에 들어와서, 조선 시대에는 나라를 다스리고 사회 질서를 유지하는 기본 학문으로 정착되었다. 그에 대한 연구도 활발히 전개되었다. 성리학은 고려 말, 조선 초에는 정치 이념으로 역할을 하였으나, 연구가 진전되면서 그 학문적•철학적 원리를 밝히려는 노력이 이루어졌다.

조선의 성리학 수준은 발상지인 중국의 수준을 넘어서는 것이었다. 한국의 성리학은 이황과 이이에 의해 정리되어 학파를 형성하였다. 이들의 이론은 일본에까지 전해져 일본 성리학의 발전에 커다란 영향을 주었다.

  1. English


The Sarim Scholars Emerge on the Political Stage

After the framework of the nation solidified during the reign of King Seongjong, the need for these factions became weakened. By employing scholars knowledgeable in the doctrines of New-Confucianism, King Seongjong sought to transform the political sector and further strengthen the basis of the state. He thus began to appoint the virtuous and learned men among the scholars of Sarim, the Neo-Confucian literati.

Hungu Faction and Sarim Faction Come into Confrontation

The Sarim group gradually began to expand forces into the central bureaucracy. They pushed ahead with social reforms based on the doctrines of Neo-Confucianism. However, their efforts were met with opposition from the Hungu faction, the existing political power. In some events, the doctrines pursued by the Sarim were difficult to attain as they were not feasible in reality. For this reason, their reforms were not readily supported by the general populace.

The emergence and the expansion of the Sarim came into sharp confrontation with the Hungu faction, the existing political force. Such conflicts led to the political convulsions known as the ‘literati purges’ (sahwa). Four major sahwa took place from the reigns of King Yeonsangun to King Myeongjong.

confusciousThe Development of the Confucian Culture in the Countryside – Seowon and Hyangak

The Sarim scholars exerted great efforts toward the dissemination of Confucian doctrines among the regional society. They established private academies called seowon in various regions. Ancestral rituals were performed at the seowon that were dedicated to Confucian scholars. They also provided various educational activities to foster the students.

It also served the role of strengthening the unity of the Sarim group. Meanwhile, Sarim scholars developed hyangak (code of conduct for village residents) and taught the residents to live under the doctrine of Confucianism. Hyangak emphasized the spirit of helping those in need or in difficulties and of sharing among neighbors.

The Outbreak of Factional Strife

Trouble formed between the Sarim and the established political base of the Hungu party while Sarim was promoting the reforms, which resulted in the birth of factions of political groups.

These factions were at first divided into the Dongin and Seoin. The Dongin were later divided into the Namin and Bukin. Much later, during the reign of King Sukjong in the latter period of Joseon, the Seoin were subdivided into Noron and Soron. These factions at first arose from different political views but later the academic lineage and places of origin of the members also played a major role.

Level of Neo-Confucianism That Astonished the Neighboring Nations

Neo-Confucianism, a splinter faction of Confucianism, was introduced at the end of the Goryeo period. Soon, it became the basic philosophy that governed Joseon and maintained social order. Research into Neo-Confucianism was also actively promoted. At the end of the Goryeo period to the early Joseon period, Neo-Confucianism served the role of being a philosophical doctrine but as research progressed, efforts were exerted to define its academic and philosophical principles.

Such level of studies into Neo-Confucianism exceeded that of China, where the philosophy originated. The Neo-Confucianism of Korea was summarized by Yi Hwang and Yi Yi, who had each formed factions. Their theories were disseminated to Japan, which greatly impacted to development of Neo-Confucianism in Japan.